RSS

Dossier: binnenland

Dossier: PVV

Gepubliceerd: 08 mei 2013 01:11

PVV toch niet blij met excuses Mansveld

Gepubliceerd: 31 jan 2013 22:32

(Novum) - De PVV heeft de waardering voor de excuses van staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) weer ingetrokken. Dat gebeurde donderdagavond tijdens de hervatting van een tumultueus verlopend debat. "De chaos op het ministerie lijkt groter te worden dan de chaos op het spoor", zei Machiel de Graaf (PVV). Eerder op de dag toonde hij zich nog ingenomen met de excuses van Mansveld, maar daar kwam hij van terug. "Ik trek bij deze mijn waardering voor de excuses in." Het debat begon om 16.00 uur, maar werd meerdere malen geschorst nadat grote onduidelijkheid was ontstaan over de gang van zaken op het ministerie. Mansveld deelde een 'tijdlijn' uit die weer nieuwe vragen opriep. Ook minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) werd in allerijl bij het debat geroepen. Zij was voor het aantreden van Mansveld verantwoordelijk voor het spoor. Mansveld bood aan het begin van het debat haar excuses aan, omdat zij een kritisch rapport over Prorail had achtergehouden. Dat is gebeurd, omdat zij door een ambtelijke blunder niet op de hoogte was gesteld van het rapport. Door die blunder is het rapport ook niet naar de Kamer gestuurd terwijl Schultz daar wel opdracht tot had gegeven. Bij de hervatting van het debat bleven verschillende oppositiepartijen vragen afvuren op de staatssecretaris. Zo is er onduidelijkheid over een brief die Mansveld in december naar de Kamer stuurde over het onderhoud op het spoor. Toen was zij nog niet op de hoogte van het kritische rapport, maar uit een woensdag verstuurde brief bleek dat zij dat rapport toen bewust niet had opgestuurd. "Deze inhoudelijke argumentatie kan toch niet zijn opgezet zonder kennis van het rapport?", vroeg Stientje van Veldhoven (D66). Mansveld antwoordde dat de kennis wel bij haar ambtenaren beschikbaar was, maar niet bij haar. Zo werd tijdens het debat duidelijk dat ook Mansvelds persvoorlichter begin december al over het rapport hoorde, maar ook dit kwam niet bij de staatssecretaris terecht. "Op het moment dat een voorlichter en telefoontje van een krant krijgt, gaat er niet meteen een memo naar de staatssecretaris", zei Mansveld daarover. De staatssecretaris lijkt de enige te zijn op het ministerie die niet van het rapport wist, concludeerde Farshad Bashir (SP). De bewindsvrouw benadrukte verder dat het spoor veilig is. Dat heeft de inspectie haar donderdag nog verzekerd, zei ze. Uit het rapport blijkt dat Prorail bij het aanbesteden van het onderhoud voor het spoor vooral oog heeft voor het geld, en minder voor de veiligheid. Hierdoor ontstaan 'risico's die invloed hebben op de veilige berijdbaarheid' van het spoor.

PVV eist excuses Mansveld voor achterhouden rapport

Gepubliceerd: 31 jan 2013 17:26

(Novum) - De PVV eist dat staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) diep door het stof gaat en excuses aanbiedt vanwege het achterhouden van een kritisch rapport over Prorail. Dat zei Tweede Kamerlid Machiel de Graaf (PVV) donderdag aan het begin van het debat over de kwestie. Ook andere oppositiepartijen kraakten harde noten. De Graaf noemde het 'onbestaanbaar' dat het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport uit juni niet meteen naar de Kamer is gestuurd. "De Kamer hoort de gegevens te krijgen nog voor de inkt is opgedroogd", zei hij. "Want de Kamer staat voor de veiligheid op het spoor." Ook Farshad Bashir (SP) wilde weten waarom de Kamer het rapport niet meteen heeft gekregen. Hij noemde de gang van zaken 'onacceptabel'. Ook wilde hij weten of minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) op de hoogte was van het rapport. Voordat Mansveld in november aantrad als staatssecretaris, was Schultz verantwoordelijk voor het spoor. "De Tweede Kamer hoort te allen tijde volledig geïnformeerd te worden", zei de SP'er. Bashir dreigde woensdag al een motie van wantrouwen te dienen tegen Mansveld. Het niet goed informeren van de Kamer geldt als een politieke doodzonde. D66’er Stientje van Veldhoven sprak van een 'flinke uitglijder'. De Volkskrant bracht het bestaan van het rapport woensdagochtend aan het licht. Uit het rapport blijkt dat Prorail bij het aanbesteden van het onderhoud voor het spoor vooral oog heeft voor het geld, en minder voor de veiligheid. Hierdoor ontstaan 'risico's die invloed hebben op de veilige berijdbaarheid' van het spoor, luidt de conclusie. In december stuurde Mansveld een brief aan de Kamer over het onderhoud van het spoor, zonder het rapport te noemen. Woensdag erkende de bewindsvrouw dat het 'wellicht beter was geweest' het rapport wel naar de Kamer te sturen.