RSS

Tour de France 2013: veiligheid altijd probleem geweest

Twee jaar geleden werd Johnny Hoogerland gelanceerd in het prikkeldraad, op 10 juli 2011. Hij was slachtoffer van een bizarre aanrijding, waarbij Flecha werd geschept door een passerende auto van de Franse tv en vervolgens tegen Hoogerland aanviel.

Volgende afbeelding 0/0

Tour de France 2013: veiligheid altijd probleem geweest

Gepubliceerd: 26 jun 2013 14:45 Laatste update: 26 jun 2013 17:55 Sport

Twee jaar geleden werd Johnny Hoogerland gelanceerd in het prikkeldraad, op 10 juli 2011. Hij was slachtoffer van een bizarre aanrijding, waarbij Flecha werd geschept door een passerende auto van de Franse tv en vervolgens tegen Hoogerland aanviel.

De veiligheid bij de Tour de France is al jaren onderwerp van discussie, met name na de tweede editie van de wielerronde in 1904 toen renners belaagd werden door gewelddadige supporters.

Deze historische terugblik naar aanleiding van de actualiteit staat op Nieuws.nl dankzij een samenwerking met IsGeschiedenis.nl. Daar lees je historische achtergronden bij het nieuws en de mooiste, meest bijzondere en spraakmakende historische verhalen.)



Afsnijden
In 1904 werd de tweede ronde van Frankrijk georganiseerd. De race verliep minder voorspoedig dan het jaar ervoor. De route was vrijwel identiek, met wederom zes fasen. Het gevolg was dat wielrenners delen van het parcours gingen afsnijden en zelfs delen met het openbaar vervoer deden. Dat was mogelijk doordat in tegenstelling tot nu, de race zich ook ‘s avonds afspeelde en de controle minimaal was. De toeschouwers gingen zich deze keer bovendien bemoeien met het verloop van de wedstrijd.

Gemaskerde supporters

Op de Col de la Republique reden Maurice Garin, de winnaar van de tour van 1903, en Lucien Pothier weg van het peloton. De nacht viel in en naast hen doemde een auto op met daarin vier gemaskerde mannen die hen aanvielen. Het lukte de renners om de klappen te ontwijken, waarna ze probeerden de belagers van zich af te schudden.

Alles over de Tour 2013:
De auto volgde de renners kilometers lang, terwijl ze schreeuwden, dreigden en probeerden hen van de weg te duwen. Pas toen er een officiële volgauto naderde, sloegen de belagers op de vlucht. Het waren supporters van Ferdinand Payan uit Àles, die eerder uit de cours was gezet doordat hij zich door een auto zou hebben laten voortslepen.

Knuppels
De tweede etappe ging over de Col du Grand Bois bij St. Etienne. Bovenaan stonden toeschouwers de renners op te wachten. Ze hadden gehoord over het sjoemelen van sommige renners en wilden het heft in eigen handen nemen. Ze blokkeerden de weg en de renners moesten afstappen.

De toeschouwers steunden de plaatselijke renner Antoine Fauré, die als enige mocht doorrijden. Garin kon echter niet ontkomen en de supporters gingen hem met knuppels te lijf en riepen: ‘Weg met Garin! Leve Fauré! Dood aan alle anderen!’ Toen het geluid van een volgauto naderde en er een schot werd afgelost door tourcommissaris Georges Lefèvre, werd het schouwspel onderbroken.

Glas en spijkers
De wielrenners volgden het parcours verder naar het zuiden. Maar de strijd was nog niet gestreden. In Nîmes lagen de straten vol met spijkers en glasscherven en verscheidene renners kregen een lekke band. Het peloton baande zich een weg door de moeilijk begaanbare wegen, totdat er stenen naar de renners werden gegooid.

Wederom vuurden de commissarissen waarschuwingsschoten af, waarna de aanvallen ophielden. De dagen erna zat de organisatie in de volgauto’s met geladen pistolen, zodat de incidenten zich niet wederom zouden herhalen.

Diskwalificatie
De tour had een bizar verloop en ook de afloop liet de gemoederen niet met rust. Na een onderzoek werden de eerste vier wielrenners van het klassement gediskwalificeerd nadat was gebleken dat sommige wielrenners hier en daar de trein en binnenwegen hadden genomen en zich mee lieten trekken door auto’s.

De uitslag was een bittere pil voor de renners. Pothier werd levenslang geschorst, Garin mocht twee jaar niet meer koersen en de vijfde, Henri Cornet, werd uiteindelijk tot eindwinnaar uitgeroepen. Na een tour die niet makkelijk vergeten zou kunnen worden, ontstond de vraag of er überhaupt nog een volgende ronde van Frankrijk moest komen.

Desgrange leek het bijltje erbij neer te willen gooien. De vele incidenten onderweg hadden hem totaal ontmoedigd. Maar uiteindelijk besloot hij: “De Grote kruistocht van de wielersport mag niet eindigen met zo’n valse noot.”

Meer ongelukken
In de jaren die volgden zijn er nog veel voorbeelden van aanrijdingen zoals die van Hoogerland, toeschouwers die in de weg staan en andere voorbeelden waarbij de renners werden gehinderd. Een voorbeeld hiervan is Jesper Skibby, die omver werd gereden op de Koppenberg door de koersdirecteur in de Ronde Van Vlaanderen van 1987.



Vorig jaar stond een fanatieke supporter bovendien de tour te fotograferen óp de weg waar de wielrenners overheen moesten rijden, wat zorgde voor de nodige overlast. Vandaag is het een rustdag in de Tour de France, waarbij de directie van de ronde van Frankrijk zich zal buigen over de externe factoren die de renners al zo vaak hebben belemmerd in de race.

Stevig horloge
Het beroemdste ongeluk is dat van Nederlandse geletruidrager Wim van Est op 17 juli 1951. Hij viel in een ravijn, wat hem wereldberoemd maakte nadat hij in een horlogereclame verscheen: "Zeventig meter viel ik diep. M'n hart stond stil maar m'n Pontiac liep!"



Meer TDF2013:



Zie ook dossiers Tour de France en Isgeschiedenis.nl.

blog comments powered by Disqus